Juhtraja automudelite võistlusmäärused 2023
Käesolevaid reegleid loetakse üleseks jooksva võistlusaasta ISRA reeglite üle. Käesolevates reeglites reguleerimata olukordi või tehnilisi nõudeid käsitletakse jooksva võistlusaasta ISRA reeglite alusel.
Võistlustel tekkivad probleemsed olukorrad lahendab ja karistused määrab peakohtunik. Kui peakohtunikule esitatakse kirjalik protest lahendab küsimuse peale võistluste vanemate kogu.
Auto peab vastama mõõtkavale (1/24 või 1/32) ning olema tegelikkuses eksisteeriva auto sarnasusmudel. Autodel võib kasutada ühte 12 V alalisvoolu mootorit.
Autol peab olema tugevalt kinnitatud värvitud plastikkere, mis varjab pealtvaates auto raami, mootori ja vooluvõtja. Tuuleklaasid peavad olema läbipaistvad. Väljalõiked on lubatud küljeakende, rattakoobaste ja originaalõhukogurite kohtadel. Kere võib tugevdada. Võistlustel võib kasutada ühte või kahte tehnilises komisjonis olnud ja märgitud kere. Esirattad peavad olema külgvaates nähtavad. Kliirensi mõõtmine toimub tagasilla alt (sh. ka hammasratta alt). Kliirensi mõõtmise instrument ei tohi mõõtmise ajal kergitada tagasilda ega mudeli raami.
Autol peavad olema algsetel kohtadel kummist või plastikust rattad, mis ei kahjusta raja pinda. Esirattad peavad asetsema raja suhtes 90 kraadise nurga all. Võll ei tohi ulatuda tagaratastest väljapoole. Rajal on + poolus vasakul, sõidusuunas. Auto ei tohi kahjustada teisi autosid, rada, sõitjaid, mehhaanikuid ega ka pealtvaatajaid (ei tohi olla teravaid servi ega väljaulatuvaid nõelu või muud taolist).
Mudeli kere mõõtmeid mõõdetakse ilma kliirentsita.
Ilma kereta sõitmine on keelatud.
Autol on lubatud kasutada ühte vooluvõtjat:
max pikkus 25 mm
max sügavus 9 mm
max laius 2,5 mm
Reostaat (juhtpult) ei tohi sisaldada vooluallikat toite- või pidurdusvoolu tõstmiseks. Reostaadi ühendamine:
valge aku+, reostaadi takisti (lõppkontakt)
must raja+, reostaadi liikuv kontakt
punane raja–, reostaadi pidur
Võistluste korraldaja peab kindlustama võistlusklassile sobiva määrde. Määre ei tohi kahjustada rada. Määrde lisamine rajale võistluse käigus on keelatud.
Klassides:PR-24, F1-32, ES-32, Open-12, ES-24
Eesti Juunioride Meistrivõistlused (kuni 18 aastased kaasaarvatud)
Klassides: PR-24, F1-32, ES-32, Open-12, ES-24
Eesti Noorte Meistrivõistlused (kuni 14 aastased kaasaarvatud)
Klassides: N-14, PR-24
Eesti Karikavõistlused
Klassides:N-14, PR-24, F1-32, ES-32, Open-12, ES-24
Eesti Karikavõistlused Juunioride arvestuses
(kuni 18 aastased kaasaarvatud)
PR-24, F1-32, ES-32, Open-12, ES-24
Eesti Karikavõistlused Noorte arvestuses
(kuni 14 aastased kaasaarvatud)
N-14, PR-24
Võistlustele lubatakse kõik osavõtumaksu tasunud ning võistlusmäärusi tundvad võistlejad. Klassis N-14 võivad osaleda kuni 14 aastased noored (N: 2023 – 14 = 2009 a. või hiljem sündinud). Klassis PR-24 peetakse eraldi arvestust kuni 14 aastastele noortele (N: 2023-14=2009 a. või hiljem sündinud) ja kuni 18 aastastele juunioritele (N:2023-18=2005 a või hiljem sündinutele) Klassides F1-32, ES-32, Open-12 ja ES-24 peetakse eraldi arvestust kuni 18 aastastele juunioritele (N: 2023 – 18 = 2005a. või hiljem sündinud).
Klassides F1-32, PR-24, ES-32, Open-12 ja ES-24 peetakse võistlused vastavalt võistlejate arvule A; B; C jne finaalid. A – finaali pääsevad 8 kvalifikatsioonisõidu paremat, B – finaali 8 järgmist jne.
Klassis N-14 peetakse väljalangemise süsteemis (N: 8 rajalisel rajal) sõltuvalt võistlejate arvust peetavate eelsõitude 8 paremat tulemust näidanud sportlast jätkavad finaalis. Ülejäänud reastatakse vastavalt eelsõitudes näidatud tulemustele. Eelsõitudesse jagatakse osavõtjad kas kvalifikatsioonisõitude või jooksva edetabeli põhjal.
Esimesena sõidavad nõrgemat tulemust näidanud või üldises edetabelis allpool (suurema järjekorra numbriga) asuvad võistlejad. Võistluste läbiviimiseks vastavas mudeliklassis, peab olema registreerunud vähemalt 3 võistlejat.)
Radade vahetuse ajal tohib mudelil vahetada rada tähistavat kleepsu, kohendada liuguri harjade ja kerekinnituste asendit eemaldada määret mudelipõhja alt. Abivahendite/tööriistade kasutamine on keelatud! Kõik muud tehnohooldus/remontööd on KEELATUD! Mudelile ei tohi detaile lisada, ega eemaldada.
“STOPI” ajal on tehnohooldus/remontööd KEELATUD! Mudelile ei tohi detaile lisada, ega eemaldada.
Võistluse jätkudes on lubatud jätkata mudeli remontimist!
Klassis N-14 on erandina lubatud jätkata mudeli remontimist ja ka ’’STOPI’’ ajal.
Radasid vahetatakse järjekorras: 1-3-5-7-8-6-4-2.
Klassides F1-32, ES-32, Open-12, ES-24 sõidetakse vaid finaalid, kestvus 5 minutit raja kohta. Klassis PR-24 kestavad finaalid 5 minutit raja kohta. Eesti Karikasarja etappidel on PR-24 finaalide kestvuseks 4 minutit raja kohta. Radade vahetus 1 minut. Pärast tehnilist komisjoni jäävad mudelid kinnisesse boksi. N-14 eelsõidud 3 minutit raja kohta, finaal 5 minutit raja kohta.
Klassis PR-24 peetakse rankingutabeli järgset ajatreeningut, kus treeningsõidu kestuseks 5 min. Esimeses ajatreeningus osalevad rankingutabeli parimad 8 võistlejat. Esimesele grupile on mehhaanikuteks kõik ülejänud võistlejad. Järgmise grupi moodustavad paremuselt järgmised 8, kelle mehhaanikuteks on eelmises grupis osalenud. Treeningsõidule tuleb eelnevalt registreeruda kohtuniku juures.
N-14, PR-24, ES-32, F1-32, Open-12, ES-24
Laupäev: N-14, F1-32, PR-24
Pühapäev: ES-32, Open-12, ES-24
Eesti Karikasarja arvestuses lähevad arvesse kõik etapid.
Kõik mudeliklassid saavad Eesti Karikasarja punkte ka Eesti Meistrivõistlustel saavutatud koha eest.
Karikasarja punkte jagatakse osavõtjatele järgnevalt:
25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Seejärel saab viimaseks jäänud võistleja 0,01 punkti, eelviimaseks jäänud võistleja 0,02 punkti jne. kuni osalejani kes on saanud 1 punkti.
Juhul kui sarjaarvestuses on võistlejatel ühepalju punkte siis arvestatakse:
A kellel on rohkem parimaid kohti
B viimase võistluse järgi
Noorteklasside vanusearvestust peetakse üldise edetabeli alusel.
Tehnilise komisjoni mudelitele algus kell 08.40-8.55.
Võistlejate koosolek kell 8.50-9.00 mis on kohustuslik kõigile osalejatele. Seal käsitletavad teemad on:
päevakava (klasside järjekord, kellaajad)
mehhaanikute tegevus;
stopi alad;
boksi ala;
karistused;
jne.
Esimese klassi start kell 9.00
Viimase eelsõidu ja finaali minimaalne vahe on 15 min. Kahe klassi vahe on 45 min. Samal ajal (45 min vältel) toimub juba tehniline komisjon.
Mehhaanikuks on teised samas klassis osalevad võistlejad. Eelsõitudes on esimeses grupis mehhaanikuks viimase grupi sõitjad. Sõidu lõpetanud on mehhaanikuteks järgmisele sõitjate grupile. Finaalis on mehhaanikuks võistlejad, kes saavutasid üldjärjestuses 8 (kaheksandast) kohast kehvema tulemuse (9 - ...). Kui mudeliklassis on vaid ühe sõidu jagu võistlejaid, sellisel juhul peavad võistlejad kindlustama ise omale mehhaaniku.
Kui mehhaanik soovib lahkuda enne tema võistlusklassi lõppu, on ta kohustatud leidma asendusmehhaaniku ja teatama sellest rajakohtunikule. Omavoliliselt võistlustelt lahkunud mehhaanikut karistatakse võistlustulemuse tühistamisega ja järgmisele etapile mittelubamisega.
Klassides F1-32, ES-32, Open-12 ja ES-24 osalenud peavad olema mehhaanikud vastavates klassides, ka juhul kui ta ei võistle selles klassis.
Ebasportlikuks käitumiseks loetakse tarbetut vaidlemist, karjumist ja muidu ebaviisakat käitumist. Ebasportlik käitumine on karistatav. Juhul kui ei reageerita esimesele karistusele lisandub sellel järgnev karistus jne.
Mudeliremont selleks lubamatul ajal on karistatav. Juhul kui ei reageerita esimesele karistusele lisandub sellel järgnev karistus jne. Mudeliremont on lubatud vaid ajal millal võistlussõit käib.
Võistlussõidu ajal mudeli viskamine või ulatamine üle raja on karistatav. Antud tegu ei karistata hoiatusega! Esimeseks karistuseks on -5 ringi.
Eelnevate rikkumiste eest järgnevad alljärgnevad karistused:
Hoiatus
– 5 ringi trahvi
– 10% lõpptulemusest
diskvalifitseerimine
Esimene vale ’’STOP’’ karistatakse hoiatusega. Iga järgnev vale ''STOP'' on -2 ringi trahvi.
Kui võistleja (või võistleja abiline) puudutab enda mudelit ratta pannes kaasvõistleja mudelit karistatakse seda 10 ringi lahutamisega võistleja lõpptulemusest.
Karistused on progresseeruvad.
Karistus määratakse ja teavitatakse võistlejat koheselt peale juhtunut.
Karistuse määrab peakohtunik ja vajadusel samal võistlussõidus osalevad sõitjad.
''STOP'' tuleb öelda, kui auto on valel rajal või mehhaanikutele kättesaamatus kohas. Kättesaamatuteks kohtadeks loetakse kui mudel tuleb välja silla all või kukub raja keskele.
’’STOP’’ võib öelda ka juhul kui mehaanik on oma kohalt lahkunud, et tuua ära mõni rajalt välja lennanud mudel ja mistõttu ta ei saa mehhaanikukohust täita. Kui mehhaanik on omal kohal korjates ära maha kukkunud mudelit ei tohi ’’STOP’’ öelda kuna mehhaanik on töökohal.
’’STOP’’ võib öelda kui mudel on lennanud rajalt välja näiteks boksilaudade alla. Enamasti on sellisel juhul mudeli kättesaamine raskendatud ja ’’STOP’’ lubatud.
’’STOP’’ võib öelda juhul, kui vahetult ennem ringilugejat mudelid põrkavad kokku ja ületavad ringilugeja rajas mitte olles. Kõik mudelid mis ületasid ringilugeja rajas mitte olles tõstetakse tagasi ennem ringilugejat.
’’STOP’’ võib öelda juhul kui ühe mehaaniku tööalas on rajast väljas neli mudelit.
Mudeliremont on ’’STOP’’ ajal keelatud. Võistleja hoiab ühe käega mudelit nähtaval.
Mudeliremont on radade vahetuse ajal keelatud. Võistleja hoiab ühe käega mudelit nähtaval. Vajadusel saadab kohtunik abilise kontrollima, et mudelit ei remonditaks radade vahetuse ajal.
Boksiala on ala kus tuleb mudel panna ratta juhul kui mudel on käinud remondis. Boksiala on märgistatud vajalike vahenditega. Erandina võib võistleja panna mudeli enda ette sirgele, aga seda vaid juhul kui võistleja ise on käinud mudelit boksis remontimas. Kui remondib mehaanik, siis peab mudeli panema boksialasse.
Kui mudel on võistlussituatsiooni tagajärjel muutunud sõidukõlbmatuks ei tehta STOP-i ja võistlus jätkub.
Juhul kui mehaanikust või rajast tingitud rike rikub võistleja mudeli, siis lubatakse mudel sättida võistluskorda mõistliku aja jooksul. Mehaaniku veaks ei loeta olukorda kus mehaanik paneb ratta mudelit mille vastu sõites kaasvõistleja oma mudeli rikub. Tegemist on antud juhul võistlussituatsiooniga ja võistlus jätkub.
Keelatud on peatuda kurvides, et rajamehaanik saaks mudelit kohendada. Selleks tuleb kasutada boksiala või peasirget. Kurvides peatumine mudeli sättimiseks on keelatud ja karistatav.
Kui mudel lendab rajalt välja näiteks põrandale, pannakse ta tagasi sinna kus ta rajalt välja lendas. Kui mudel jääb rajale siis pannakse ta ratta tagasi seal kus mudel pidama jääb.
Klassis N-14 on lubatud remontida mudelit ’’STOP’’ ja radade vahetuse ajal.
Eesti Meistrivõistlustel autasustatakse mudeliklassi kolme parimat medali ja diplomiga. Klassis N-14 autasustatakse diplomiga kokku kaheksat parimat.
Eesti Karikasarja etapil autasustatakse mudeliklassi kolme parimat diplomiga. Klassis N-14 autasustatakse diplomiga kaheksat parimat.
Eesti Karikasarja kokkuvõttes autasustatakse parimaid karika ja diplomiga järgnevalt:
N-14 12 parimat
PR-24 5 parimat
PR-24 juunior 5 parimat
PR-24 noor 5 parimat
F1-32 3 parimat
F1-32 juunior 3 parimat
ES-32 3 parimat
ES-32 juunior 3 parimat
Open-12 5 parimat
Open-12 juunior 5 parmat
ES-24 3 parimat
ES-24 juunior 3 parimat
Mudeliklassis peab osalema vähemalt 5 sportlast, et anda välja 3 karikat. Nelja sportlase puhul antakse välja 2 karikat, ning kui mudeliklassis võistleb 3 sportlast autasustatakse vaid parimat.
EAMK juhtrajamudelismi sektsiooni korraldatud võistlustel on kehtestatud jooksva aasta litsentsitasu. Täiskasvanutele 5€ ja noortele, vanusega 18 kaasaarvatud (N: 2023 – 18 = 2005 a. või hiljem sündinud) 2€.
Täiskasvanute maksab esimese mudeliklassi stardimaks 5€, iga järgmine stardimaks samal võistlusel 3€.
Noortele, vanusega 18a. kaasaarvatud ja noorematele (n 2020-18=2002) maksab esimese mudeliklassi stardimaks 4€, iga järgmine stardimaks samal võistlusel 2€.
Auto mõõtmed :
pikkus -max 200 mm
laius -max 83 mm
kõrgus -max 40 mm
esirattad -min ∅ 12,7 mm
esisilla laius -min 72 mm
kliirens -min 0,8 mm
vedavate rataste laius -max 20,7 mm
Kere: Kere algne kuju peab olema säilinud. Kerel peavad olema näha esitulede kohad. Keres peab olema kolmemõõtmeline salong koos juhi maketiga.
Parma Mercedes GT1
Parma Porsche GT1
ISRA PR-24 mudelikered on lubatud, aga kered peavad vastama
PR-24 mudeliklassi reeglitele.
Mootor: Lubatud vaid Parma 16D ja Pro-slot 16D seeria mootorid, ainult originaal magnetitega.
mootoris võib kasutada kahte kuullaagrit;
magneteid tohib liimida ja seada, gabariitmõõte ei tohi muuta;
harjavedrusid võib isoleerida;
šundid lubatud;
ankru min. läbimõõt 13 mm;
ankru paki min. pikkus 11 mm;
ankrul peab olema masinkeritud mähis vähemalt 60 keerdu/poolus,
traadi max. Iäbimõõduga 29 AWG (0,2845);
mootorit võib avada ja hooldada;
mootori erinevaid detaile ei tohi ümber töödelda, deformeerida jne.
mootoris peavad olema kasutuses vaid originaaldetailid.
kummidest lubatud: MX, BigOnes, Parma “punane”; väljavalitud spets. kummitoorik.
lubatud vaid mooduliga 64 silinderhammasrattad.
Raam: Lubatud vaid masstoodangu stantsitud raamid; alumiinium detailide kasutamine on keelatud; lubatud vaid liuglaagrid.
Parma Flexi 2;
Champion 420 Turbo Flex;
Mossetti Titan 300 SS (lubatud vaid võistlejatele, kes ei ole jooksvas edetabelis esimese 8 hulgas).
Auto mõõtmed :
pikkus max 200 mm
laius max 83 mm
kõrgus max 40 mm
esirattad min ∅ 12, 7 mm
esirattakleepsud -min ∅ 12,7 mm
kliirens min 0,8 mm
vedavate rataste laius max 20. 7 mm
Kere: Sportauto kere mõõtkavas 1/24. Aerodünaamilised lisandid keelatud. Tagatiib algsel kohal ja algses asendis. Keres ei pea olema kolmemõõtmeline juhi maketti. Lubatud kasutada „BPA Bentley 044” kere. Salongi kasutamine ei ole kohustuslik.
Mootor: Lubatud on ainult ferriitmagnetitega mootor (koobalt ja polümeerkoobalt keelatud). Ankrul peab olema masinkeritud mähis vähemalt 50 keerdu/poolus, traadi max. läbimõõduga 29 AWG (0,2845), võib kasutada tähistusega int 15; 12 või X12 ankruid.
kuullaagrid lubatud;
magneteid tohib liimida ja seada;
harjavedrusid võib isoleerida;
šundid lubatud;
korpust võib kergemaks teha;
mootorit võib avada ja hooldada;
tagasillal lubatud vaid liuglaagrid.
Raam: vaba
Auto mõõtmed:
pikkus max 200 mm
laius max 83 mm
kõrgus max 35 mm
esirattad min ∅ 12,7 mm
esirattakleepsud -min ∅ 12,7 mm
kliirens min 0,8 mm
vedavate rataste laius max 20,7 mm
Kere:Lubatud vaid jooksvale võistlusaastale eelnenud aasta ja jooksva võistlusaasta ISRA nimekirjas olevad kered. Aerodünaamilised lisandid keelatud. Tagatiib algsel kohal ja algses asendis. Lubatud kasutada ISRA legaalseid ES-24 mudelikassile mõeldud keresid.
Mootor: Lubatud ainult koobalt magnetitega mootorid.
Raam: Vaba
Auto mõõtmed:
pikkus -max 160 mm
laius -max 64 mm
kõrgus -max 32,5 mm
esirattad -min ∅ 12, 7 mm
esirattakleepsud -min ∅ 12,7 mm
kliirens -min 0,8 mm
vedavate rataste laius -max 16 mm
Kere: Lubatud vaid jooksvale võistlusaastale eelnenud aasta ja jooksva võistlusaasta ISRA nimekirjas olevad kered. Aerodünaamilised lisandid keelatud. Tagatiib algsel kohal ja algses asendis. Lubatud kasutada ISRA legaalseid ES-32 mudelikassile mõeldud keresid.
Mootor: Lubatud ainult koobalt magnetitega mootorid.
Raam:Vaba
Sportlased kes on saavutanud käesoleval hooajal Eesti Meistrivõistlustel või karikasarja arvestuses koha kaheksa parema hulgas, on kohustatud kasutama mootorit mis on nimekirjas välja toodud.
Auto mõõtmed :
pikkus -max 200 mm
laius -max 83 mm
tagatiiva kõrgus -max 35 mm
esirattad -min ∅ 12,7 mm
esirattakleepsud -min ∅ 12,7 mm
esisilla laius -min 72 mm
kliirens -min 0,8 mm
vedavate rataste laius -max 20,7 mm
Kere: Sõiduauto kere. Kere algne kuju peab olema säilinud. Kerel peavad olema näha esitulede kohad. Keres peab olema kolmemõõtmeline salong koos juhi maketiga. Lubatud kasutada ISRA legaalseid PR-24 mudelikassile mõeldud keresid. Kerematerjali minimaalne paksus on 0,07mm.
Mootor: Lubatud on Koford 527A ja PS723 ja PS723 SRC ferriitmagnetitega mootorit. Ankrul peab mähis vähemalt 50 keerdu/poolus, traadi max. läbimõõduga 29 AWG (0,2845), võib kasutada tähistusega int 15; 16; 12 või X12 ankruid. Ankru läbimõõt ∅ 0,510’’- 0,518″. Sportlased kes on saavutanud eelneval või käesoleval hooajal Eesti Meistrivõistlustel või karikasarja arvestuses koha kaheksa parema hulgas, (rankingutabelis või sarjaarvestuses kaheks hulgas) on kohustatud kasutama vaid lubatud mootorite nimekirjas olevat mootorit. Ülejäänud võistlejad võivad kasutada ka vanemaid Pro-Sloti, Mura, Red-Foxi korpuseid.
mootoris võib kasutada kahte kuullaagrit;
korpuse lühendamine ja kergemaks tegemine keelatud;
harjavedrusid võib isoleerida;
šundid lubatud;
mootorit võib avada ja hooldada;
magneteid tohib liimida, seada ja hoonida. Magnetite laius/kõrgus mõõtude muutmine on keelatud;
mootori erinevaid detaile ei tohi ümber töödelda, deformeerida jne;
mootoris peavad olema kasutuses vaid originaaldetailid (v.a rootor);
kummid vabad.
Raam: Lubatud vaid masstoodangu stantsitud raamid; alumiinium detailide kasutamine on keelatud:
Champion 420 Turbo Flex;
JKX25;
JKC43;
Mossetti Patriot;
Mossetti Titan 300 SS (lubatud kasutada kuni 14 a (kaasaarvatud), kes ei ole jooksvas edetabelis esimese 8 seas).
Tagumine võll peab olema läbimõõdult minimaalselt 2,36 mm;
Raami ei tohi lõigata ega painutada, või muul viisil selle algset kuju muuta;
Tagumise võlli ülemise ja raami alumise serva vahemaa peab olema vähemalt 8,6 mm;
raami tugevdamiseks võib kasutada ainult joonisel näidatud võtteid.
Lubatud vaid liuglaagrid.
Auto mõõtmed:
laius -max 68 mm
kõrgus tagatiival -max 30 mm
tagarattad -min 15 mm
esirattad -min ∅ 14 mm
kliirens -min 0,8 mm
vedavate rataste laius -max 16 mm
Kere: Lubatud vaid jooksvale võistlusaastale eelnenud aasta ja jooksva võistlusaasta ISRA nimekirjas olevad kered. Aerodünaamilised lisandid keelatud. Tagatiib algsel kohal ja algses asendis. Keres peab olema kolmemõõtmeline juhi makett. Kere peab olema värvitud sarnaselt viimase 10 aasta mõne F1 võistkonna autole (vastava F1 võistkonna sponsorite reklaame ei ole vaja mudelil kujutada). Lubatud kasutada ISRA legaalseid F1-32 mudelikassile mõeldud keresid.
Mootor: Vaba
Raam:Vaba, väljaarvatud erandiga, et mootor peab olema asetatud raamile mudeli sõidusuunaga piki (asetsema tagasilla suhtes 90° nurga all)
Kummid: vabad, väljaarvatud erandiga, et esi- ja tagaratastel kasutatava kummi värvus peab olema must.
Ametlikud ISRA reeglid inglise keeles